Από την πρώτη στιγμή της ενθρόνισής του, τα ΜΜΕ αγκάλιασαν τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο με θαυμασμό και επαίνους. Ιδιαίτερα ενθουσιάστηκαν με δηλώσεις του που έδειχναν ότι δεν είχε καμία πρόθεση ν’ αναμειχθεί στα πολιτικά και εθνικά θέματα. «Οποίον ταπεινόν πνεύμα!», ανέκραζαν σε κάθε ευκαιρία. «Άνθρωπος των πράξεων κι όχι των λόγων!», αναφωνούσαν άλλοι θαυμαστές. «Να φανταστείς μένει σε κελί της Μονής Πετράκη κι όχι στην πολυτελή Αρχιεπισκοπική κατοικία του Παλαιού Ψυχικού!», σχολίαζαν πολλοί με έκδηλη ικανοποίηση. Κοντολογίς, τα ΜΜΕ φάνηκε να τον ‘πάνε’ το σεμνό και ταπεινό Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο.
Και μετά ήλθε η απότομη προσγείωση. Όχι! Δεν ήταν δυνατόν! Αυτή η λέξη «πορνεία» που μπήκε στην ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου για να καταδικάσει το περιβόητο νομοσχέδιο – Σύμφωνο Ελεύθερης Συμβίωσης – που πρόκειται σύντομα να προωθηθεί στη Βουλή, πρέπει να έγινε εν αγνοία του Αρχιεπισκόπου! «Ο ταπεινός, σεμνός και διαλλακτικός κ. Ιερώνυμος αποκλείεται να ήταν εν γνώσει της λέξης αυτής», σχολίαζαν οι ευφάνταστοι και παραποιούντες την αλήθεια κατά το δοκούν μεγαλοδημοσιογράφοι μετά των προσκεκλημένων στις συνήθεις τηλεοπτικές χάβρες τους.
Και επειδή τα ΜΜΕ έχουν μακρά παράδοση στις μυθοπλασίες και εις το να βλέπουν εσωτερικές ίντριγκες πίσω από κάθε σκιά, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η λέξη «πορνεία» μπήκε κρυφά στο κείμενο από το Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Θεσσσαλονίκης κ. Άνθιμο, που τάχατες ένιωθε πικρία επειδή δεν εξελέγη ο ίδιος στον Αρχιεπισκοπικό θρόνο! Κι ενώ ο καυγάς στα ΜΜΕ έχει ανάψει για τα καλά γύρω από το αν ο Αρχιεπίσκοπος γνώριζε για την επίμαχη λέξη και την ενέκρινε ή όχι – του ίδιου του κ. Ιερωνύμου τηρούντος σιγήν ιχθύος επί του προκειμένου, προφανώς για να μη χαλάσει τη δημοφιλή εικόνα που του έχουν φιλοτεχνήσει – ο Μακαριότατος έρχεται με μια νέα δήλωση-βόμβα να φέρει τα πάνω κάτω.
Από την Καλαμάτα τούτη τη φορά ο Μακαριότατος δηλώνει ότι «η Εκκλησία δεν είναι ηθικοπλαστικό σχολείο»! Είπε και κάτι άλλο στη συνέχεια, αλλά τα λαοπλάνα ΜΜΕ δεν το θεώρησαν άξιο λόγου να το ανακοινώσουν. Άρπαξαν αυτή τη φράση από τη φούντα και τη διαφήμισαν δεόντως, όχι βέβαια πως έστω και με τα συμφραζόμενα η δήλωση αυτή είναι αβλαβής. «Είδατε; Αυτό είναι μήνυμα προς τους σκληροπυρηνικούς και ιδιαίτερα προς τον Άνθιμο Θεσσαλονίκης», βροντοφωνούσαν οι δημοσιογράφοι-εισαγγελείς.
Άκουσα κι εγώ την προκλητική φράση κι αλαφιάστηκα. Τι έγινε λέει; Η Εκκλησία δεν είναι ηθικοπλαστικό σχολείο; Εμ τότε τι είναι; Θου Κύριε… Και πού άραγε στεγάζονται τα ηθικοπλαστικά σχολεία; Μήπως στις φυλακές; Μήπως στα μπορντέλα; Μήπως στη Βουλή; Ή μήπως στα εκπαιδευτικά ιδρύματα όπου η λέξη ήθος έχει βγει εντελώς από τα λεξιλόγια ως παλαιομοδίτικη; Αλλά γιατί κάνω ανόητες ερωτήσεις; Η κοινωνία μας έχει τόσο ωριμάσει – και της φαίνεται! – που δεν έχει ανάγκη από ηθικοπλαστικά σχολεία…
Εδώ που τα λέμε, όμως, “γλώσσα λανθάνουσα λέγει την αλήθεια”. Όλες οι παροιμίες είναι σωστές, έτσι δεν είναι; Επί του προκειμένου, λοιπόν, όταν ο Αρχιεπίσκοπος έλεγε ότι η Εκκλησία δεν είναι ηθικοπλαστικό σχολείο κυριολεκτούσε. Μα φυσικά! Όπως έχει καταντήσει η Εκκλησία, και βέβαια δεν είναι ηθικοπλαστικό σχολείο. Δεν μπορεί να είναι! Δεν έχει την έξωθεν καλή μαρτυρία. Το τι είναι, άστο μην το σκαλίζεις γιατί μυρίζει άσχημα.
Πάντως είπε κάτι σχετικό ο Αρχιεπίσκοπος από την Καλαμάτα: «Η ουσιαστικότερη αμαρτία μας είναι η φιλαυτία, η λατρεία του εαυτού μας και ο εγωκεντρισμός μας». Έλα ντε! Μόνο; «Αυτό είναι σαφές μήνυμα προς τους διαφωνούντες!», σχολίασαν με έκδηλο ενθουσιασμό τα λαοπλάνα ΜΜΕ. «Είδατε που σας το λέγαμε;», πρόσθεταν οι ένθερμοι υποστηρικτές του Συμφώνου Ελεύθερης Συμβίωσης, υιοθετώντας το αυθαίρετο δόγμα: «πας διαφωνών ιεράρχης είναι φίλαυτος». Και πάλι όμως ξεχνούσαν να παραθέσουν ολόκληρη τη φράση του Αρχιεπισκόπου: «Εμείς πρώτα ως Επίσκοποι καλούμαστε να κατανοήσουμε ότι η Εκκλησία δεν είναι ηθικοπλαστικό σχολείο, όπως πολύ συχνά ακούγεται. Είναι ο χώρος που προσφέρει και πραγματώνει ένα πλέγμα σχέσεων μέσα στο οποίο ο άνθρωπος πεθαίνει ως προς το εγώ!»Κοίτα να δεις πού το πήγε ο Μακαριότατος! Η Εκκλησία δεν είναι μεν ηθικοπλαστικό σχολείο, αλλά όποιος συχνάζει εκεί πρέπει να πεθάνει ως προς το εγώ! Καλά μας δουλεύει ο Αρχιεπίσκοπος; Ο ίδιος έχει πεθάνει ως προς το εγώ του; Ελάτε τώρα, μην κάνετε αφελείς ερωτήσεις! Ποιο πεθαμένο εγώ δέχεται ν’ ανεβεί σε αρχιερατικό θρόνο; Αλήθεια, ο Ιησούς είχε ανεβεί σε κανένα θρόνο; Απ’ ό,τι θυμάμαι μόνο σε γαϊδουράκι είχε ανεβεί μια φορά. Αλλά ποιος θέλει, ή ποιος μπορεί να πεθάνει ως προς το εγώ; Εξάλλου, το να πεθάνει κανείς ως προς το εγώ του, αν ποτέ κάτι τέτοιο ήταν δυνατό, δεν είναι άραγε ο ύψιστος στόχος κάθε ηθικής διδασκαλίας, δηλαδή ο απόλυτος αγιασμός; Ή μήπως μπορεί κανείς να φτάσει στον αγιασμό χωρίς πρώτα να έχει αποκτήσει και να βιώσει κάποια ηθική διδασκαλία;
Όμως, ακόμα και ο ίδιος ο Ιησούς είπε, «αγάπα τον πλησίον σου σαν τον εαυτό σου». Άρα προϋποτίθεται στοιχειώδης καλλιέργεια αγάπης για τον εαυτό μας ώστε να έχουμε κάποια αποθέματα ν’ αγαπήσουμε και το συνάνθρωπο. Αν καταντήσουμε τον εαυτό μας ένα περιφερόμενο πτώμα, στερώντας το από τις στοιχειώδεις χαρές της ζωής, σίγουρα δεν θα μπορέσουμε ν’ αγαπήσουμε το συνάνθρωπο και να κατανοήσουμε τις ανάγκες του – ανάγκες τις οποίες εμείς έχουμε αρνηθεί στον ίδιο μας τον εαυτό… Ας μην είμαστε, λοιπόν, υπερβολικοί! Μπορούν τα πτώματα ν’ αγαπήσουν;
Βρε σύγχυση που προκάλεσε στον κοσμάκη ο Μακαριότατος! Δε μας έφτανε το ‘απασφαλισμένο’ ασφαλιστικό, τώρα έχουμε και τις αντιφατικότητες των δηλώσεων του Αρχιεπισκόπου! Καλά, και γιατί χρειαζόταν να πάει στην Καλαμάτα για να μας πει αυτά τα βαρυσήμαντα; Και πού να στείλει ο κάθε γονιός το παιδί του για να καλλιεργήσει ήθος, αν όχι στην Εκκλησία; Βέβαια, το πραγματικό ήθος δεν επιβάλλεται απέξω με κανονισμούς ή απαγορεύσεις. Βοηθούν όμως οι ηθικοπλαστικές παραινέσεις και η διδασκαλία εμπνευσμένων κειμένων ώστε να αφυπνιστεί ο εσωτερικός άνθρωπος – το πνεύμα μέσα μας – κι έτσι ο κάθε πιστός να πραγματώσει την αυθεντική ηθική. Άλλο τώρα ότι όποιος αφυπνιστεί σε μεγάλο βαθμό θα δραπετεύσει από την Εκκλησία και θ’ αρχίσει να τρέχει όσο γίνεται πιο μακριά…
Ας δούμε όμως τι ακριβώς έλεγε η επίμαχη ανακοίνωση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου που προκάλεσε τούτες τις πραγματικές ή φανταστικές “άγιες” κόντρες. Τη Δευτέρα 17.3.2008, ο Αρχιεπίσκοπος ενημέρωσε τη Δ.Ι.Σ. για τη συνεργασία που είχε με τον Υπουργό Δικαιοσύνης κ. Σωτήριο Χατζηγάκη, σχετικά με το υπό κατάρτιση Νομοσχέδιο, «Σύμφωνο Ελεύθερης Συμβίωσης». Ακολούθησε μακρά συζήτηση κατά την οποία διaτύπωσαν τις απόψεις τους όλοι οι Συνοδικοί Αρχιερείς και τελικώς ελήφθη η ακόλουθη απόφαση:
« α. Η Εκκλησία της Ελλάδος, δια της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, διακηρύσσει τον απόλυτο σεβασμό και την παραδεδομένη τιμή προς το υπό της Εκκλησίας τελούμενο ιερό μυστήριο του Γάμου, του οποίου σκοπός είναι η αμοιβαία πνευματική συμπλήρωση των συζύγων για την εν Χριστώ Ιησού σωτηρία και καρπός αυτού τα τέκνα. Η Εκκλησία δηλαδή δέχεται και ευλογεί την παραδεδομένη τέλεση του Γάμου κατά το Ορθόδοξο Τυπικό ενώ θεωρεί πορνεία κάθε άλλη “συζυγική” σχέση εκτός αυτού.
β. Καλεί το ιερό πλήρωμα των πιστών τέκνων Αυτής να βεβαιωθούν ότι η Εκκλησία υπερασπιζομένη ανέκαθεν τα της ιερότητος του ιερού μυστηρίου του Γάμου, φροντίζει για την εφαρμογή της διδασκαλίας του Κυρίου Ιησού Χριστού, για την τήρηση των αρχών του ιερού Ευαγγελίου σε όλους τους τομείς της ζωής και τον σεβασμό προς τους παραδεδομένους ιερούς κανόνες σχετικά με το βίο και τη συμπεριφορά των τέκνων της Εκκλησίας.
γ. Με βάση τις αρχές αυτές και βαθύτατο αίσθημα ευθύνης έναντι του ιερού κλήρου και του ευσεβούς λαού δηλώνει, ότι είναι παντελώς αδύνατο να συγκατατεθεί στο διαμορφούμενο Νομοσχέδιο “Σύμφωνο Ελεύθερης Συμβίωσης”, η εφαρμογή του οποίου υποθάλπει και νομιμοποιεί βαρύτατα ηθικά αμαρτήματα και το οποίο σε περίπτωση εφαρμογής θα αποτελέσει καταστροφική βόμβα στα θεμέλια της χριστιανικής οικογενείας και όλης της ελληνικής κοινωνίας. Η Δ.Ι.Σ. εκφράζει την ελπίδα και την ευχή να μην καταστεί Νόμος του Κράτους το εν λόγω Νομοσχέδιο.» (Πηγή : http://www.ecclesia.gr/)
Την Τρίτη 18.3.2008, στη δεύτερη συνεδρία της για το μήνα Μάρτιο, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος ενέκρινε τα πρακτικά της προηγουμένης συνεδρίας! Επομένως ο Μακαριώτατος είχε την ευκαιρία να ξαναδιαβάσει το κείμενο και να μην το επικυρώσει αν διαφωνούσε ως προς τη λέξη «πορνεία» ή, έστω, να βγει ανοιχτά και να πει ότι διαφωνεί, αν δεν μπορούσε ν’ αποτρέψει την επικύρωση του κειμένου. Αντί αυτού όμως, έχει προκαλέσει σύγχυση μεταξύ των πιστών, καθώς οι λαοπλάνοι δημοσιογράφοι ρίχνουν λάδι στη φωτιά και διαδίδουν διάφορα σενάρια δημοσιογραφικής φαντασίας, παρερμηνεύοντας τις αντιφατικές δηλώσεις του και τη σιωπή του. Σε τούτη την περίπτωση η σιγή δεν είναι χρυσός αλλά μάλλον επιζήμια υπεκφυγή. Κανείς δεν έχει δικαίωμα ν’ αποτρελάνει το ‘ποίμνιο’ με δηλώσεις-πυροτεχνήματα, επισείοντας συγχρόνως καρότο και μαστίγιο.