Μην τολμήσεις, τιποτένιε, να είσαι υποψήφιος στις επόμενες εκλογές, ασελγώντας στη μνήμη των νεκρών και προκαλώντας την οργή των χαροκαμένων γονιών και συγγενών τους, όπως και όλων των Ελλήνων πολιτών. Έχεις βάψει τα χέρια σου με το αίμα εκατόμβης θυμάτων. Αυτή τη στιγμή έπρεπε να ήσουν φυλακισμένος, αν είχαμε Δικαιοσύνη και Δημοκρατία χωρίς βΟλευτικές ασυλίες…

Δείτε τις τοποθετήσεις του στη Βουλή, 8 ημέρες πριν από την Εθνική Τραγωδία των Τεμπών, όπου ο εφιάλτης που παρίστανε τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών διερρήγνυε τα ιμάτιά του για να πείσει ότι η “υπεύθυνη” κυβέρνηση της οποίας ήταν μέλος δεν μπορεί να παίζει με την ασφάλεια των επιβατών και ότι διασφαλίζει την ασφάλειά τους!
Βουλή, 20/02/2023 – ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΧ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε συνάδελφε, κατ’ αρχάς επιτρέψτε μου να βάλουμε τα πράγματα σε μία σειρά, γιατί νομίζω ότι υπάρχει μια σύγχυση σε πολλά από αυτά τα οποία είπατε και καλό είναι μαζί σε αυτόν τον διάλογο να τα ξεκαθαρίσουμε, έτσι ώστε και όσοι μας ακούνε να καταλάβουν πραγματικά τι συμβαίνει.
Αυτή τη στιγμή έχουμε δύο νομοθετικά κείμενα. Αφ’ ενός έχουμε τις οδηγίες 797 και 798 του 2016 για τη διαλειτουργικότητα και την ασφάλεια του σιδηροδρόμου. Τις αναφέρατε. Σας θυμίζω ότι η δική μας κυβέρνηση τις ενσωμάτωσε στην εθνική έννομη τάξη το 2019 με τον ν.4632, μετά από τεράστια καθυστέρηση – είναι το λεγόμενο τέταρτο σιδηροδρομικό πακέτο- και υπό την επιβολή χρηματικών κυρώσεων από την Ευρωπαϊκή Ένωση, διότι η προηγούμενη κυβέρνηση δεν το είχε κάνει.
Αφ’ ετέρου έχουμε τον 1370/2007 – και σε αυτό αναφερθήκατε – για την Ευρωπαϊκή Ένωση, για τις δημόσιες επιβατικές σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές, τις λεγόμενες ΥΔΥ. Να πούμε εδώ για τις ΥΔΥ – γιατί κι εδώ υπάρχει μια σύγχυση- ότι οι ΥΔΥ δεν είναι άγονες γραμμές. Το λένε «άγονες γραμμές», αλλά είναι οι επιδοτούμενες γραμμές, γραμμές που επιδοτούνται. Όλες οι γραμμές σχεδόν στην Ελλάδα επιδοτούνται, όπως και όλες οι γραμμές στο Παρίσι, στη Γαλλία ή στη Γερμανία επιδοτούνται. Στη Γαλλία οι επιδοτήσεις φτάνουν τα 7,5 δισεκατομμύρια. Επομένως, δεν είναι κακό να επιδοτείται μια γραμμή. Οι σιδηροδρομικές μεταφορές, οι μεταφορές με τον σιδηρόδρομο είναι μεταφορές οι οποίες ως επί το πλείστον στην Ευρώπη επιδοτούνται, και επιδοτούνται πλουσιοπάροχα.
Πάμε τώρα να πούμε για τα δύο κείμενα, που προβλέπουν την εξαίρεση από τις προβλέψεις στην προβλεπόμενη υποδοχή και το τροχαίο υλικό που προσδιορίζεται για αποκλειστική τουριστική χρήση, ιστορική χρήση.
Αν εξαιρέσουμε το τρενάκι του Πηλίου από το τέταρτο σιδηροδρομικό πακέτο, όπως αυτό υπονοείτε με την ερώτησή σας, αυτό θα σημαίνει μερικά πολύ βασικά πράγματα: Πρώτον, θα το εξαιρέσουμε από τις προδιαγραφές ασφαλείας. Αυτή τη στιγμή έχουμε τις ίδιες προδιαγραφές ασφαλείας, αυτές που ισχύουν για το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, ισχύουν και για το τρενάκι του Πηλίου.
Τις ίδιες προϋποθέσεις που οφείλει να πληροί ο μηχανοδηγός που είναι στο τρένο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, δηλαδή πιστοποιήσεις, ιατρικές εξετάσεις, πρέπει να τις πληροί κι ο μηχανοδηγός στο Πήλιο. Οπότε ο επιβάτης μπορεί να αισθάνεται το ίδιο επίπεδο ασφαλείας.
Αν βγάλουμε το τρενάκι εκτός από τις προβλέψεις, τότε θα μεταβληθεί ποιοτικά, αν θέλετε, και η ασφάλεια για τους επιβάτες και νομίζω ότι και εσείς θα συμφωνήσετε ότι μία υπεύθυνη πολιτεία δεν μπορεί να παίζει με την ασφάλεια των επιβατών. Επομένως, τώρα γίνεται απολύτως κατανοητό το γιατί δεν έχουμε βγάλει την ΚΥΑ για να χαρακτηρίσουμε το τρενάκι του Πηλίου ως ιστορικό.
Επίσης, έρχομαι στο κομμάτι των ΥΔΥ. Και εδώ χρειάζεται να ξεκαθαρίσουμε κάτι, το οποίο δεν το έχετε ξεκαθαρίσει, και θα καταθέσω και στα Πρακτικά την ευρωπαϊκή οδηγία. Στη σκέψη 13 του Κανονισμού, στην οποία αναφέρεστε, της ευρωπαϊκής οδηγίας, αναφέρεται ότι οι ιστορικές και τουριστικές υποδομές – ακούστε το αυτό, κύριε συνάδελφε – δεν χρειάζεται να υπαχθούν στους κανόνες και τις διαδικασίες. Δεν λέει «δεν υπάγονται», δηλαδή λέει ότι δεν χρειάζεται να υπαχθούν, αφήνοντας στο κράτος – μέλος την ελευθερία να αποφασίσει. Το καταθέτω αυτό στα Πρακτικά, για να το δείτε με την ησυχία σας.
(Στο σημείο αυτό ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλής καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Και αν θέλετε και την προσωπική μου άποψη, πολύ σωστά κάνει η ευρωπαϊκή οδηγία. Διότι, κύριε συνάδελφε, εμείς δεν αφήνουμε μία ιδιωτική εταιρεία όπως την «Hellenic Train» να αποφασίζει μόνη της. Διότι όταν της δίνουμε χρήματα και όταν εντάσσουμε το δρομολόγιο σε ΥΔΥ, όπως έχουμε κάνει και με τον «Οδοντωτό» στα Καλάβρυτα και με το ιστορικό τρένο στην Αρχαία Ολυμπία, ελέγχουμε πλήρως πολλά ζητήματα, που αφορούν αυτό το δρομολόγιο. Τη δεσμεύουμε δηλαδή ότι θα γίνονται κατ’ ελάχιστον κάποια δρομολόγια, ότι οι τιμές θα διαμορφώνονται σε συνεργασία με το Υπουργείο και ότι η εταιρεία θα ελέγχεται από τον ΟΣΕ. Και όλα αυτά χωρίς να θίγεται καθόλου ο ανταγωνισμός, αφού στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε μόνο μία σιδηροδρομική επιχείρηση.
Αυτές τις διαδικασίες ασφαλείας μέσω της ΥΔΥ έπρεπε να τις βάλουμε γιατί εσείς (ΣΥΡΙΖΑ) ως κυβέρνηση ιδιωτικοποιήσατε την «ΤΡΑΙΝΟΣΕ» και την ιδιωτικοποιήσατε με έναν τρόπο εντελώς άναρχο και έναν τρόπο ο οποίος δεν εξασφάλιζε το δημόσιο συμφέρον.
Εξ ου και υπάρχει, πλέον, η νέα σύμβαση όπου γίνεται πλέον έλεγχος για τα δρομολόγια, που κάνει η «Hellenic Train» και ανάλογα για αυτά πληρώνεται, ενώ στο παρελθόν μετά την περήφανη διαπραγμάτευση του ΣΥΡΙΖΑ και την «κωλοτούμπα» που είχε κάνει ο κ. Τσίπρας με την ομάδα του ξεπουλήθηκε η «Hellenic Train» 45 εκατομμύρια ευρώ όσο δηλαδή όλες οι ΥΔΥ για (;;;) χρόνια. Ό,τι λεφτά δίναμε για τις δημόσιες υπηρεσίες για ένα χρόνο ήταν το τίμημα που πήραμε. Και παρ’ όλα αυτά δεν είχε κάτσει τότε η κυβέρνηση να κάνει το προφανές, να βάλει μια σύμβαση πλαίσιο να ξέρουμε τι κάνει η ιδιωτική εταιρεία και τι κάνει ο διαχειριστής της υποδομής στον ΟΣΕ.
Κλείνοντας, λοιπόν, αυτή τη στιγμή έχοντας τον «Μουτζούρη», όπως πολύ σωστά λέτε ότι λέγεται στην περιοχή σας, στις ΥΔΥ αυτό που καταφέρνουμε είναι να έχουμε καλύτερες υπηρεσίες, καλύτερη δυνατή τιμή, μεγαλύτερη ασφάλεια και καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.
Επομένως, νομίζω, ότι με αυτόν τον τρόπο θα είναι πολύ δύσκολο να διαφωνήσετε ότι αυτό εξυπηρετεί το κοινωνικό συμφέρον και εξυπηρετεί στην ουσία και τους κατοίκους και τους επιβάτες, που χρησιμοποιούν τη συγκεκριμένη σιδηροδρομική γραμμή.
Ευχαριστώ πολύ.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΧ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ (Δευτερολογία): Το έχω πει πολλές φορές ότι καμιά φορά σ’ αυτή την Αίθουσα νιώθω ότι γίνεται διάλογος του παραλόγου πραγματικά. Και καταλαβαίνω ότι όταν γίνονται επίκαιρες ερωτήσεις όλοι μιλάμε στα τοπικά μας εκλογικά ακροατήρια, αλλά καλό είναι, κύριε Μεϊκόπουλε, να διαβάζετε πριν να έρθετε σε αυτήν την Αίθουσα.
Ένα-ένα, λοιπόν, να τα πάρουμε με τη σειρά. Είναι ντροπή – και ντρέπομαι – που θέτετε θέματα ασφαλείας και θα ήθελα να ανακαλέσετε αμέσως. Είναι ντροπή όταν σας εξήγησα – και το ξαναλέω – ότι το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν οι ΥΔΥ, διασφαλίζουμε την ασφάλεια.
Και έχετε μπερδέψει και κάτι άλλο, γιατί και πάλι είστε αδιάβαστος δυστυχώς, όπως πολλοί συνάδελφοί σας. Η ευρωπαϊκή οδηγία είναι σαφής. Δεν εξαιρεί το γεγονός ότι μπορεί να έρχεται κάποιος και να επιδοτεί μια γραμμή. Και σας εξήγησα το Αθήνα-Θεσσαλονίκη θεωρείται η πιο κερδοφόρα σιδηροδρομική διαδρομή της «Hellenic Train», την οποία, κύριε Μεϊκόπουλε, εσείς ιδιωτικοποιήσατε ένα βράδυ για 45 εκατομμύρια και έρχεστε τώρα και μας κουνάτε και το δάχτυλο. Λίγο έλεος σε αυτή την Αίθουσα οι δήθεν Αριστεροί που θα τα κρατικοποιούσατε. Αυτό, όμως, θέλετε τώρα. Θέλετε να πάει το τρενάκι στον δήμο. Αυτό είναι το ζήτημα να πάει στον δήμο. Ο κάθε δήμος μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα μια τέτοια σιδηροδρομική διαδρομή από ότι μπορούμε να το κάνουμε υπό την αιγίδα του ΟΣΕ και μιας κρατικής οντότητας; Αυτό είναι το ζήτημα, λοιπόν.
Περίμενα πότε θα μας ξεστομίσετε την αλήθεια και την είπατε. Επομένως, πρόβλημα ασφάλειας δεν υπάρχει.
Ναι, κύριε Μεϊκόπουλε, στον ΟΣΕ έχουμε κάνει προσλήψεις, πάνω από εκατόν είκοσι μηχανοδηγούς και σταθμάρχες.
Δεύτερο. Είπατε κάτι απίστευτα πράγματα για το τι κάνει ο ΟΣΕ σχετικά με τη σύμβαση μίσθωσης που υπογράψαμε για το τροχαίο υλικό για το Πήλιο ανάμεσα στον ΟΣΕ και την «ΤΡΑΙΝΟΣΕ». Μα, όλη αυτή η σύμβαση μίσθωσης ανάμεσα στον ΟΣΕ και την «ΤΡΑΙΝΟΣΕ» – σήμερα «Hellenic Train» – είναι ύψους 40 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως και καλύπτει όλα τα ζητήματα. Και για πρώτη φορά ο ΟΣΕ εισπράττει αυτή τη στιγμή από τη «Hellenic Train» χρήματα.
Θα το ξαναπώ άλλη μια φορά, για να τα κατανοήσουμε τα ζητήματα. Εάν δεν βρισκόταν το τρενάκι του Πηλίου στις ΥΔΥ, η τιμή θα ήταν εξωπραγματική, θα υπήρχαν ζητήματα με την ασφάλεια, διότι θα μπορούσαμε να έχουμε συνταξιούχο μηχανοδηγό. Και επίσης, θα είχαμε πολλά ακόμα ζητήματα, τα οποία σας ανέφερα στην πρωτολογία μου.
Αναφερθήκατε και σε γενικότερα ζητήματα, τα οποία δεν μπορώ να αφήσω ασχολίαστα. Θα σας παρακαλέσω να διαβάσετε τι κάνει η ΡΑΣ και τι δεν κάνει η ΡΑΣ. Δεν θα σας κάνω ιδιαίτερο μάθημα τι πρέπει να κάνει η ΡΑΣ. Διαβάστε τον νόμο. Έχετε μια αλλεργία με τις ανεξάρτητες αρχές. Το καταλαβαίνω αυτό, αλλά άλλη η δουλειά της ΡΑΣ, άλλη η δουλειά της «Hellenic Train» και άλλη η δουλειά του ΟΣΕ, ο οποίος είναι ο διαχειριστής της υποδομής.
Ακούστε τι κάνουμε εμείς με τη σύμβαση που υπογράψαμε με τη «Hellenic Train». Διορθώσαμε τα κακώς κείμενα της δικής σας ιδιωτικοποίησης, του ξεπουλήματος των 45 εκατομμυρίων ευρώ. Διότι με τη σύμβαση που υπογράψαμε εξαναγκάζουμε πρώτον, την ιδιωτική εταιρεία να πληρώνεται ανάλογα με τα δρομολόγια που έχει κάνει, ενώ παλιά πληρωνόταν χωρίς να πιστοποιείται στον ΟΣΕ ποια δρομολόγια κάνει και ποια όχι. Και το δεύτερο και το πιο σημαντικό είναι ότι την εξαναγκάσαμε να κάνει επενδύσεις 750 σχεδόν εκατομμυρίων ευρώ, πράγμα το οποίο δεν υπήρχε στη διαδικασία της δικής σας ιδιωτικοποίησης.
Μην προσπαθούμε, λοιπόν, να δημιουργήσουμε εντυπώσεις, μην προσπαθούμε να λέμε πράγματα που δεν ισχύουν. Αυτή τη στιγμή το συγκεκριμένο δρομολόγιο είναι ασφαλές, είναι ένα δρομολόγιο το οποίο έχει τα έσοδα που έχει. Δεν γνωρίζω αν τα νούμερα των διακοσίων χιλιάδων είναι αυτά τα οποία λέτε. Θα το διαπιστώσω. Όμως, το ζήτημα δεν είναι εάν έχει έσοδα ή δεν έχει έσοδα. Δεν εντάσσουμε ένα τρένο και μια συγκεκριμένη διαδρομή στις ΥΔΥ μόνο και μόνο για να δούμε αν είναι κερδοφόρο ή όχι, αλλά για να μπορούμε να πιστοποιούμε και την ασφάλεια. Γι’ αυτό και τα περισσότερα δρομολόγια πλέον εντάσσονται μέσα στις ΥΔΥ.
Να ακούγεται, όμως σ’ αυτήν την Αίθουσα – μάλιστα, εκλέγεσθε και στην περιοχή – ότι δεν είναι ασφαλές το τρενάκι του Πηλίου νομίζω ότι δεν τιμά ούτε εσάς, δεν τιμά ούτε τον ΟΣΕ, ούτε την «Hellenic Train» ούτε κανέναν μας. Και πραγματικά, θα ήθελα να ανακαλέσετε.