Η ΕΕ πυροβολεί ξανά τον εαυτό της στα πόδια συμμετέχοντας στον εμπορικό πόλεμο κατά της Κίνας υπό την αιγίδα των ΗΠΑ.
Global Research, June 19, 2024
Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) εισάγει δασμούς στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων επειδή, όπως φάνηκε με την επιβολή των κυρώσεων μπούμερανγκ από τις ΗΠΑ κατά της Ρωσίας, το μπλοκ ακολουθεί πλήρως την πολιτική της Ουάσιγκτον, η οποία είναι ικανοποιημένη με τον εμπορικό πόλεμο εναντίον της Κίνας. Ωστόσο, ακριβώς όπως οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, ένας οικονομικός πόλεμος κατά της Κίνας θα αφήσει την ΕΕ πιο αδύναμη.
Μετά την εισαγωγή από την Ουάσιγκτον δασμών 100% στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι Βρυξέλλες αποφάσισαν να εισαγάγουν διαφορετικούς δασμολογικούς συντελεστές ανάλογα με το μοντέλο και τον κατασκευαστή του αυτοκινήτου. Η ΕΕ είχε δασμούς 10%, αλλά τώρα τους αυξάνει μαζικά, σε ορισμένες περιπτώσεις, στο 50%. Αυτή είναι μια παράξενη κίνηση, καθώς θα προκαλέσει μεγαλύτερη ζημιά στην ΕΕ και μπορεί να εξηγηθεί μόνο με το γεγονός ότι οι Βρυξέλλες ακολουθούν πιστά την πολιτική της Ουάσιγκτον, η οποία θέλει έναν οικονομικό πόλεμο κατά της Κίνας.
Μένει να δούμε πώς θα αντιδράσουν οι μεγάλες χώρες της ΕΕ, κυρίως η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία, σε μια τέτοια κίνηση των Βρυξελλών, γιατί σίγουρα θα ακολουθήσει η απάντηση της Κίνας. Η απάντηση της Κίνας δεν θα είναι βιαστική, ούτε θα είναι μαζική στην αρχή, αλλά σίγουρα θα υπάρξει απάντηση.
Το Πεκίνο πιθανότατα θα κινήσει διαδικασίες ενώπιον του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, επειδή αυτοί οι δασμοί είναι στην πραγματικότητα προστατευτικά μέτρα που δεν επιτρέπονται βάσει των κανόνων του ΠΟΕ. Είναι επίσης πιθανό το Πεκίνο να εισαγάγει αντίμετρα σε τομείς στους οποίους η ΕΕ εξάγει σημαντικά στην Κίνα – κυρίως στη βιομηχανία μεταποίησης και τροφίμων.
Η Κίνα σκέφτεται επίσης τον εκτελωνισμό των εισαγωγών χοιρινών από την ΕΕ. Τέτοια μέτρα θα εισαχθούν αργά το ένα μετά το άλλο καθώς αναπτύσσεται η εμπορική σύγκρουση, αλλά μένει να δούμε πόσο καιρό η ΕΕ θα είναι σε θέση να αντέξει μια τέτοια οικονομική πίεση, ειδικά στο πλαίσιο της οικονομικής παρακμής του μπλοκ μετά την επιβολή κυρώσεων στη Ρωσία, που γύρισαν μπούμερανγκ.
Οι Κινέζοι έχουν αναπτύξει ηλεκτρικά αυτοκίνητα που είναι κάτι παραπάνω από ανταγωνιστικά με τα Ευρωπαϊκά και άλλων κατασκευαστών και αυτό είναι που ανησυχεί ολόκληρο τον δυτικό κόσμο που δεν έχει απάντηση σε μια τέτοια εξέλιξη. Αυτό είναι παρόμοιο με τότε που υποστηρίχθηκε ότι οι Κινέζοι δεν θα αναπτύξουν καλά κινητά τηλέφωνα, αλλά η Huawei και άλλοι Κινέζοι κατασκευαστές είναι πλέον παγκόσμιες μάρκες.
Κάτι παρόμοιο συμβαίνει τώρα στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Αν και η Κίνα δεν ενδιαφέρεται για μια οικονομική σύγκρουση με την ΕΕ, η ασιατική χώρα θα αναγκαστεί να απαντήσει και η ΕΕ θα υποφέρει περισσότερο. Μάλιστα, η Κίνα έχει ήδη διατάξει έρευνα αντιντάμπινγκ λόγω της εισαγωγής χοιρινού κρέατος από την Ε.Ε.
Το γεγονός ότι η ΕΕ έχει καταφύγει στον προστατευτισμό και προσπαθεί να προστατεύσει την αγορά της από τον ανταγωνισμό λέει περισσότερα για τον υποτιθέμενο οικονομικό φιλελευθερισμό του μπλοκ παρά οτιδήποτε άλλο. Η Κίνα είναι ένας ολοένα και πιο σημαντικός εταίρος της ΕΕ, και αυτή η προσπάθεια να σταματήσει η επέκταση των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων με προστατευτικά μέτρα αντί για συμφωνία ή συνεργασία δείχνει για άλλη μια φορά ότι ο δυτικός φιλελευθερισμός δεν είναι τίποτα άλλο από μια υπεράσπιση της παλιάς δυτικής παγκόσμιας τάξης πραγμάτων.
Με την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η Κίνα απειλεί την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία με τη φερεγγυότητά της, αλλά δεν μπορούν να εισαχθούν δασμοί επειδή η οικονομία κάποιου δεν είναι ανταγωνιστική – εκτός από την περίπτωση που κάποιος επιτίθεται στην αγορά με προϊόντα χρησιμοποιώντας μέτρα ντάμπινγκ, κάτι που δεν συμβαίνει με την Κίνα.
Το Πεκίνο έχει εκφράσει έντονη δυσαρέσκεια και αντιτίθεται στο σχέδιο της ΕΕ να επιβάλει προσωρινούς δασμούς στην εισαγωγή κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, ανακοίνωσε το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου, σημειώνοντας ότι η ΕΕ αγνόησε τα γεγονότα και τους κανόνες του ΠΟΕ πολιτικοποιώντας οικονομικά και εμπορικά ζητήματα.
«Η Κίνα προτρέπει την ΕΕ να διορθώσει αμέσως τις κακές της κινήσεις, να εφαρμόσει τις σημαντικές συμφωνίες που επιτεύχθηκαν κατά την πρόσφατη τριμερή συνάντηση Κίνας-Γαλλίας-ΕΕ και να επιλύσει τις οικονομικές και εμπορικές διαφωνίες μέσω διαλόγου», δήλωσε εκπρόσωπος του υπουργείου Εμπορίου της Κίνας.
Ο εκπρόσωπος πρόσθεσε ότι η Κίνα θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να υπερασπιστεί τα νόμιμα δικαιώματα και τα συμφέροντα των κινεζικών επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με τη δεξαμενή σκέψης Rhodium Group, η Ευρώπη είναι ο κύριος προορισμός για τις εξαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, με την αξία των εισαγωγών ηλεκτρικών αυτοκινήτων της ΕΕ από την Κίνα να ανέρχεται στα 11,5 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023, από μόλις 1,6 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020. Η ΕΕ φοβάται ότι η βιομηχανία της θα κατακλυστεί από την ταχεία άνοδο της Κίνας στον κλάδο, αλλά με την υιοθέτηση μιας τέτοιας επιθετικής πολιτικής, το μπλοκ αναπόφευκτα θα υποφέρει, καθώς βασίζεται σε αλυσίδες εφοδιασμού που κυριαρχούνται από την Κίνα για να επιτύχει τους κλιματικούς στόχους του.
«Το Πεκίνο είναι πιθανό να χρησιμοποιήσει καρότο και μαστίγιο για να δημιουργήσει αντιπαλότητα στην Κομισιόν, με την ελπίδα ότι μια αρκετά μεγάλη ομάδα κρατών μελών (ΕΕ) θα εμφανιστεί για να εμποδίσει τους μόνιμους δασμούς», ανέφεραν σε πρόσφατη ερευνητική εργασία αναλυτές της Rhodium Group.
Η ΕΕ πρέπει να αποφασίσει έως τον Νοέμβριο εάν θα εγκρίνει οριστικά τους δασμούς, με πιθανές έντονες διαπραγματεύσεις μεταξύ Πεκίνου και Βρυξελλών στο διάστημα μέχρι τότε. Ωστόσο, στο διάστημα αυτό, η ζημιά θα μπορούσε ήδη να έχει γίνει, και αναπόφευκτα να βιώσει τις αρνητικές επιπτώσεις η ΕΕ και όχι η Κίνα.
Σημείωση για τους αναγνώστες: Κάντε κλικ στο κουμπί κοινής χρήσης. Ακολουθήστε μας στο Instagram και στο Twitter και εγγραφείτε στο κανάλι μας στο Telegram. Μη διστάσετε να αναδημοσιεύσετε και να μοιραστείτε ευρέως άρθρα της Global Research.
Αυτό το άρθρο δημοσιεύθηκε αρχικά στο InfoBrics .
Ο Ahmed Adel είναι ερευνητής γεωπολιτικής και πολιτικής οικονομίας με έδρα το Κάιρο. Είναι τακτικός συνεργάτης της Global Research.
Πνευματικά δικαιώματα © Ahmed Adel , Global Research, 2024
Σχολιάστε τα άρθρα της Global Research στη σελίδα μας στο Facebook
Γίνετε μέλος της Global Research
Διαβάστε περισσότερα: Η τελευταία σύνοδος κορυφής Κίνας-ΕΕ αποκαλύπτει την πλήρη έλλειψη κυριαρχίας των Βρυξελλών. Εξωτερική Πολιτική της ΕΕ ελεγχόμενη από την Ουάσιγκτον.
Μετάφραση από τη Μαρία Σεφέρου